Samoléčba jako první volba: Češi důvěřují lékárníkům a chtějí více volně prodejných léků

Praha, 4. června 2025

Zodpovědná samoléčba je nezbytná pro fungování českého zdravotnictví, má ale i další potenciál významně ulevit zdravotnímu systému. Výsledky nejnovějšího průzkumu „Samoléčba 2025“ agentury Ipsos realizovaného pro Sdružení výrobců volně prodejných léčivých přípravků (SVOPL) ukazují, že pacienti mají zájem o více možností samoléčby i širší nabídku volně prodejných přípravků.

Samoléčba je pro pacienty první volbou

Průzkum, který uceleně mapoval názory českých pacientů na samoléčbu, ukázal, že 97 % obyvatel sáhlo v posledním roce alespoň jednou po volně prodejném léčivém přípravku, více než dvě třetiny obyvatel tak učinily dokonce více než čtyřikrát. Samoléčba se tak ukazuje jako každodenní a zároveň nezbytná součást péče o zdraví, která šetří zdravotnímu systému čas i finanční prostředky.

Přes 74 % pacientů využívá samoléčbu jako první volbu při řešení běžných, méně závažných zdravotních obtíží, jako jsou respirační onemocnění, bolesti nebo zažívací potíže. Tito pacienti tak šetří kapacity praktický lékařů či pohotovostí, jež se mohou věnovat závažnějším zdravotním obtížím.

Co je Vaší první volbou při řešení běžných méně závažných zdravotních potíží?

Infografika: Co je Vaší první volbou při řešení běžných méně závažných zdravotních potíží?

„Samoléčba je dnes neoddiskutovatelnou součástí zdravotní péče. Je načase, aby ji tak začal vnímat i náš zdravotní systém.“

uvedl výkonný ředitel SVOPL Tomáš Sedláček.

„Z průzkumu vyplývá, že samoléčba má potenciál ušetřit jak pacientům, tak celému zdravotnímu systému značné množství času i prostředků. Téměř polovina pacientů, kteří v posledním roce navštívili praktického lékaře, uvádí, že alespoň jedna jejich návštěva skončila pouze doporučením zakoupit si volně prodejný léčivý přípravek. Pokud bychom dokázali posílit kompetence pacientů a lépe využít poradenskou roli lékárníků, mohli bychom část těchto případů efektivně řešit bez nutnosti zatěžovat ordinace praktických lékařů.“

Pacienti věří lékárníkům naživo i online

Právě lékárna zůstává pro pacienty důležitým informačním a poradenským bodem. Více než třetina pacientů (36,6 %) vybírá konkrétní přípravek na doporučení lékárníka, kterého zároveň 63,3 % respondentů označuje za důvěryhodný zdroj zdravotnických informací.

Považujete lékárníky za důvěryhodný zdroj zdravotnických informací a schopné poskytovat rady, jak řešit zdravotní potíže?

Infografika: Považujete lékárníky za důvěryhodný zdroj zdravotnických informací a schopné poskytovat rady, jak řešit zdravotní potíže?

„Výsledky průzkumu potvrzují, že lékárníci jsou z hlediska pacientů zcela nezastupitelní nejen při výdeji léčiv na předpis, ale také při výběru volně prodejných léčivých přípravků a poradenství v oblasti samoléčby, prevence nemocí a životního stylu, tím zdravotnímu systému šetří nemalé finanční prostředky,“

upozornila ředitelka Asociace provozovatelů lékárenských sítí Mgr. Irena Storová, MHA.

Většina pacientů (35 %) hledá první informace o léčbě obtíží na internetu. I zde ale často využívají odborné informace ze stránek lékáren. Bohužel, řada pacientů čerpá také z neověřených zdrojů jako jsou online poradny, diskuzní fóra nebo sociální sítě.

„Internet je dnes hlavním zdrojem informací o méně závažných zdravotních obtížích – spoléhá na něj 35 % respondentů. Značná část pacientů přitom čerpá informace z nedůvěryhodných zdrojů, jako jsou diskuzní fóra nebo sociální sítě. Právě silná důvěra veřejnosti v lékárníky a jejich široká místní i časová dostupnost jsou jasnými argumenty pro to, abychom lékárníky daleko více zapojili do systému péče o zdraví – nejen při výdeji léků, ale i jako odborníky právě v oblastech samoléčby, prevence a podpory zdraví,“

zdůraznil Tomáš Sedláček.

Kde nejčastěji čerpáte rady a informace ohledně řešení běžných a méně závažných zdravotních potíží?

Infografika: Kde nejčastěji čerpáte rady a informace ohledně řešení běžných a méně závažných zdravotních potíží?

Pacienti chtějí větší dostupnost volně prodejných léčivých přípravků

Průzkum dále potvrdil, že pacienti mají zájem o rozšíření nabídky volně prodejných léčivých přípravků o další léky dosud vázané pouze na lékařský předpis. Více než polovina dotázaných (53,3 %) by takový krok uvítala. Více než tři čtvrtiny pacientů by pak ocenily možnost čerpat příspěvky od zdravotních pojišťoven na nákup těchto přípravků, jako je to běžné v jiných evropských zemích.

Doporučení SVOPL pro efektivní využití potenciálu lékáren a samoléčby v Česku:

  • Rozšířit dostupnost samoléčby – prostřednictvím širší nabídky volně prodejných léčivých přípravků.
  • Zvýšit zdravotní gramotnost pacientů v oblasti samoléčby – vzděláváním a podporou informovaného rozhodování.
  • Posílit roli lékárníků a integrovat lékárny do primární péče – přispěje k uvolnění kapacit v jiných částech zdravotního systému.

„Lékárna 21. století by měla být nejen místem výdeje léků, ale plnohodnotným centrem odborného poradenství v oblasti samoléčby a podpory zdraví. Vzhledem k důvěře pacientů i dostupnosti lékárníků v regionech vidíme v jejich zapojení obrovskou příležitost,“

dodává na podporu dalšího rozvoje samoléčby Tomáš Sedláček.

O SVOPL

Sdružení výrobců volně prodejných léčiv (SVOPL) sdružuje farmaceutické společnosti, které se zabývají výrobou, prodejem a distribucí volně prodejných přípravků. Jeho cílem je podporovat odpovědnou samoléčbu, dostupnost přípravků i kvalitní informovanost veřejnosti.

Kontaktní osoba pro média

Ing. Tomáš Sedláček
tomas.sedlacek@svopl.cz
Sdružení výrobců volně prodejných léčivých přípravků, z.s.
Nám. 14. října 1307/2
150 00 Praha 5